Pena ijok/kabung

Baru ni saya membeli pena yang dibuat dari pokok kabung di panggil ijok dari ust. ilham.. saya tak pernah menggunakan batang ijok ni sebab tak tau pun kegunaannya boleh di buat pena khat... yang saya tahu pokok kabung ni di ambil air niranya untuk dijadikan gula kabung... prosesnya sama sahaja dengan cara membuat gula melaka..

Arwah bapa saudara saya membuat perniagaan kecil-kecilan berniaga gula kabung di pekan sari temerloh.. itu dulu.. sekarang tidak lagi.. selepas beliau meninggal dunia, tiada lagi anak-anak yang meneruskan perniagaan tersebut..maklumlah kerjanya rumit dan proses pembuatannya memakan masa yang lama..

Apa pun menulis menggunakan pena kabung ada kelainannya.. pada mula agak sukar mendapatkan rentak menulis, tetapi setelah dicuba beberapa kali.. maka inilah hasil yang dapat saya buat.. khat spontan nama ust. ilham... (tokey pena ijok) sahabat2 yang berminat utk mendapat pena ijok boleh hubungi ust. ilham..insya allah.. syukran ya ustaaazz...


0 ulasan:

Catat Ulasan