SENI KHAT




















Aku mula mengenali seni khat ketika di bangku sekolah lagi (maklumlah sekolah agama).. masa sekolah menengah dulu aku pernah jadi wakil sekolah dalam pertandingan menulis jawi, tapi tak menang pun. Seingat aku ustaz yang paling mahir, ustaz Isa, dia mengajar aku nahu.. kalau ada majlis2 kat sekolah dialah yang tukang buat backdrop kat papan hitam...khat yang biasa digunakan ialah khat diwani. Masa tu ustazah yang ajar kami tulisan khat hanya membekalkan sebuah buku latihan (masa tu warna buku tu biru putih) dan menyuruh kami meniru sendiri apa yang terkandung dalam buku tu.. yang ada khat nasakh dan riq'ah.. aku dan kawan2 pun ikut jela arahan dia... pegang pen mesti condong 45 darjah kata ustazah tu.. kitorang yang bendul ni ngikut je.. (aku tak salahkan ustazah aku sebab guru khat memang susah nak dicari).. bila dah tahu kaedah2 khat sikit2 baru la aku tahu pen yang dipegang tak semestinya condong 45 darjah, ia mesti dilentok liukkan bersesuaian khat yang hendak ditulis. bahkan ada huruf2 yang perlu dilukis hujungnya menggunakan hujung pen seperti hujung huruf ra dan huruf wau.

Minat aku terus berkubur masa tu, sebab takde dorongan dan takde guru... masuk universiti pun aku tak ambik kisah sangat pasal khat ni... aku nulis menggunakan khat aku yang takde kaedah tu laa.. ada jugak kawan2 (antaranya hanafiah kudus) yang ajak join kelab khat tapi masa tu aku minat kat benda2 lain. terutamanya sukan... jadi minat aku terus berkubur..

Lepas bergelar graduan aku dengan kawan2 bergelar penganggur bertauliah.. macam2 kerja aku buat... jadi jaga.. jadi jurutaip assigment.. jadi research assistant..jadi juru jual.. jadi data entry... penterjemah assigment.. buat tiang larik.. makan.. tido.. makan.. tido..tapi satu kerja pun takde yang menggunakan ijazah. Tahun 2005 barulah dapat tawaran jadi guru j-QAF kat Pahang.. masa nilah minat aku pada khat mula berputik semula.. tambahan lagi bila aku selongkar buku2 lama kat rumah mak aku... aku jumpa buku kaedah penulisan khat karangan Hashim Muhammad Al-Baghdadi, milik kakak aku.. dia beli masa belajar kat mesir.. aku tanya dia kenapa beli buku tu. dia jawab 'ntah teringat kat aku..' aku pun tak tau kenapa dia cakap macam tu. Sejak aku berjumpa buku tulah aku mula semula praktis seni khat... bergurukan buku dan minat yang mendalam...khat yang aku paling suka khat thuluth, nasakh dan riq'ah, khat2 yang lain tengah dalam proses nak belajar..

Jadi kepada mereka yang berminat untuk mahir dalam bidang seni khat ni.. nasihat aku 2 perkara... 1) mesti minat dan 2) selalu buat latihan. bakat belakang kira, sebab tangan boleh diasuh.. kalau orang lain boleh buat garis lurus, kita pun boleh. kalau orang lain boleh buat bulat, kita pun boleh.. pernah berlaku dalam sejarah, wanita yang menulis khat menggunakan kaki.. tetapi tulisannya cantik mengalahkan orang menulis dengan tangan... bila kita buat latihan kita simpan tulisan tu dan kita akan dapat lihat peningkatan dari semasa ke semasa... tulisan yang kita tulis sebulan yang lepas yang kita rasa cantik sangat, mungkin banyak kesilapan kaedahnya bila kita lihat 3 bulan yang akan datang... satu lagi, dalam sehari mesti ada kita lihat tulisan khat yang di buat oleh pakar2 supaya kita dapat ingat dengan mudah kaedah yang telah ditetapkan.

Pada post kali ni aku attach kan hasil karya aku.. yang diminta oleh rakan2. kalau ada tersalah kaedah.. jangan marah.. masa ni tak mantap lagi kaedah2 khat..bila tengok semula huruf wau yang aku buat tak betul kaedahnya..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Time kasih ya akhie...Sronot baca catatan pengalaman anta...Rasa berkobar2 minat nk tulis khat...Kita nie dpt assig psl 3jnis khat, tulah duk tcari2 bhn nie...

ibnukhazin berkata...

kepada tanpa nama.. teruskan semangat yg berkobar2 tu... byk kanlah buat latihan.. insya allah mudahkan jalan

Catat Ulasan