MANUSIA, IMAN DAN NAFSU

Tatkala Allah s.w.t menciptakan nafsu... lalu diperintahkan oleh Allah bersujud kepadanya lantas nafsu enggan dan engkar pada perintah Allah. Lalu Allah mengurungnya di dalam kesejukan selama 1000 tahun. Apabila ia dikeluarkan dari kesejukan Allah memerintahkannya supaya sujud kepada Allah, tetapi nafsu masih lagi tegar dengan kedegilan.. lantas Allah taala mengurungnya di dalam kepanasan selama 1000 tahun.. apabila ia dikeluarkan oleh Allah ia masih lagi enggan bersujud kepada Allah... Lantas Allah menguji nya dengan kelaparan selama 1000 tahun.. apabila ia dikeluarkan oleh Allah, barulah ia mahu tunduk sujud dan patuh kepada Allah taala..

Demikianlah perihal nafsu yang cukup degil dan liar untuk dijinakkan.. manusia mempunyai dua musuh utama, pertama syaitan dan yang kedua nafsu.. dalam setahun syaitan diberi 'cuti' oleh Allah sebulan yakni, pada bulan ramadan. Ia dirantai dan dibelenggu oleh Allah sepanjang bulan yang mulia ini.. yang tinggal hanyalah nafsu manusia yang tiada cuti dan tiada dibelenggu oleh Allah sebagai ujian ke atas mereka.. pilihan telah diletakkan oleh Allah di hadapan mata, yang baik dan yang buruk.. jika kita memilih berdasarkan nafsu, maka binasalah kita.. sebaliknya jika kita memilih berdasarkan keimanan, itulah yang menjamin kita di akhirat kelak..

Firman Allah dalam surah al-Ankabut: (29: 2-3) (Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan: "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji? (2) dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang berdusta).

Seorang pelajar diuji dengan peperiksaan untuk mengetahui tahap kefahamannya terhadap pelajaran, seorang guru diuji dengan sejauh mana dedikasi dan amanahnya terhadap kerjayanya...seorang pemandu diuji untuk mendapat lesen pemanduan.. seorang pendekar mengharungi pelbagai dugaan ketika bertapa di gua yang sunyi.. manusia juga diuji oleh Allah untuk mengetahui tahap keimanan dan tingkatan taqwanya..

Moga ramadan kali ini merubah diri kita menjadi insan mukmin yang lebih baik.. amin


0 ulasan:

Catat Ulasan