MARHABAN DI ASTRO ZON TIMUR

Semalam berlangsungnya pertandingan khat yang d i anjurkan oleh pihak astro di Berjaya Megamall, Kuantan. Saya pun tak ketinggalan menyertainya. Ramai kawan-kawan yang berminat dengan seni khat saya ajak sama..antaranya Kak Selamah, Rahim, Aziz dan beberapa orang lagi. Menurut penganjur, pertandingan khat di Zon Timur ini, tidak se'meriah' di Zon Utara (di Pulau Pinang) dan Selatan (di Batu Pahat). Penyertaan di kedua-dua tempat tersebut amat memberansangkan, lebih kurang 20-30 penyertaan yang diterima..


banyak lagi tak betul kaedah.. tapi ni je la yang mampu dalam masa sejam




Di sebelah zon timur ada kira-kira 10 penyertaan. tak taulah dimana silapnya, nak kata promosi tak bagus.. rasanya takkan promosi dari syarikat televisyen berbayar terkemuka astro tak buat promosi yang 'mantop'.. kesimpulan yang saya dapat buat, tidak ramai yang berminat dengan seni khat di sebelah Pahang, kerana aktiviti khat di kawasan ini amat sedikit dan tak sehebat di Selangor, Terengganu, Kelantan, Johor dan Melaka.. semasa menyertai pertandingan khat di Masjid Al-Azim di Melaka tahun lepas, lebih kurang 50 penyertaan peserta seni khat.. alangkah bagi baiknya kalau di setiap negeri ada persatuan khat masing-masing, barulah senang seni khat di kembangkan.. malah kalau ada pertandingan khat, lebih mudah untuk diuar-uarkan.. bahkan persatuan khat juga boleh mewajibkan penyertaan kepada ahlinya.

Berbalik semula pada pertandingan khat tadi, ada dikalangan rakan-rakan yang tidak dapat hadir, kak selamah ada peperiksaan seni khat di Yayasan Restu, dan Rahim ada urusan di Kelantan.. hanya Aziz (kawan yang saya kenal semasa di Pertandingan khat di Melaka) hadir.. Saya sampai kira-kira jam 9.45pagi di Megamall..Pihak penganjur menetapkan pukul 10 pagi untuk pendaftaran terakhir... tapi 10.30 barulah meja pendaftaran mula dibuka. 10.45pagi Ust Baki dari yayasan restu memberi taklimat berkaitan pertandingan.. 50% kaedah khat yang betul, 20% kreativiti, 20% ejaan 10% kebersihan.(Ust Abdul Baki dan Imad adalah hakim pertandingan khat pada hari tersebut).. kira-kira jam 11.10 barulah pertandingan dimulakan..

Tempat pertandingan yang dibuat secara terbuka, amat berbeza dengan pertandingan di tempat tertutup.. ramai pengunjung-pengunjung Megamall yang datang dekat dengan meja Peserta untuk melihat dan mengambil gambar.. cukup tertekan, masa yang diberikan pula hanyalah satu jam.. Kami diberi dua soalan, 1) surah Yasin ayat 1-3 (2) Khatkan (Marhaban di Astro).. Semasa menulis, ada seorang pakcik datang ke meja saya bertanyakan harga karya yang saya buat.. saya jawab "Ini untuk pertandingan khat, pakcik" tersipu-sipu pak cik tu sebab dia tak tahu pertandingan sedang berlangsung. Masa yang diberikan memang tidak mencukupi, saya tak sempat nak buat dekorasi langsung, hanya tazyin biasa sahaja.. Peserta dari Kuala Terengganu pun turut hadir menyertai pertandingan. Alhamdulillah bila keputusan diumumkan saya mendapat tempat pertama (padahal ramai lagi pakar khat yang tidak menyertai, kalau tak.. takde harapan)..

Saya menulis menggunakan batang resam.. sebab hasilnya lebih kemas dan cantik (demikianlah menurut pakar-pakar khat)..




karya peserta dari terengganu.. tempat kedua

Tempat ketiga (ust sanusi)


karya Peserta yang tidak diketahui namanya



1 ulasan:

MOHD KHAIRUL REZWAN NASIR berkata...

tahniah2..

Catat Ulasan